Velkommen!


Dette er en blogg om de bitte små tingene. Hele sommeren bor jeg i en bitte liten hytte i en bitte liten hage. Her leter jeg etter de bitte små gledene i livet. Jeg har opplevd å sovne i en drøm og våkne i et mareritt. Jeg har erfart at noen ganger er det lettere å glede seg over de små tingene enn å sørge over de store. Velkommen inn i min lille hage!

onsdag 4. mai 2011

Listedamer

Den sommeren hytta var gammel og vi var nye i kolonihagen hadde jeg endeløse lister over alt som skulle fixes. Handlelister, huskelister, lister over ting som skulle kastes, lister over ting som skulle skaffes, lister lange som vonde år -og den ene erstattet den neste som alltid var enda lenger og enda mer uoverkommelig enn den forrige.

Da jeg var barn og mamma sendte pappa avgårde på butikken for å handle var han døv og blind uten handlelistene hun sendte med ham. Han handlet slavisk etter disse og når han kom tilbake og jeg og brødrene mine håpefullt spurte om han hadde med noe godt til oss, var svaret alltid det samme: "Stod ikke på lista..."

Lister er et velkjent fenomen for de fleste, jeg kjenner mange som knapt fungerer i hverdagen uten listene sine å støtte seg til. Naboen min i kolonihagen som også er en listedame lærte meg det beste listetrikset noensinne: Skriv en liste over det du faktisk har gjort i stedet for alt det du skal gjøre. Det er veldig mye mer tilfredstillende når dagen er over og mørket faller på.

Jeg kjøpte meg til slutt en listedagbok hvor jeg skriver ned store og små prosjekter jeg har gjort ferdig. Denne uken har jeg vasket og oljet terrassen innimellom jobb og venninnetreff. Jeg hadde håpet at jeg skulle rekke å vaske utemøblene også, men det står ikke på lista...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

NESTE SOMMER