Velkommen!


Dette er en blogg om de bitte små tingene. Hele sommeren bor jeg i en bitte liten hytte i en bitte liten hage. Her leter jeg etter de bitte små gledene i livet. Jeg har opplevd å sovne i en drøm og våkne i et mareritt. Jeg har erfart at noen ganger er det lettere å glede seg over de små tingene enn å sørge over de store. Velkommen inn i min lille hage!

mandag 27. juni 2011

Sjel, språk og rettigheter

Dersom planter hadde hatt sjel og språk og rettigheter som mennesker har, og til dels også dyr, så er jeg redd noen av mine ville sendt inn skriftlig klage på det stellet de har fått etter at de kom hit til Snickerboden. På en "fordi- jeg -faktisk -fortjener- det- tur" til Plantasjen for en tid tilbake kjøpte jeg to nydelige klematis. Da jeg kom hjem, så jeg fort at de ikke kom til å passe der jeg hadde sett for meg at jeg ville plante dem.

Dager og uker gikk og store og små prosjekter i og utenfor hagen tok tiden min. En dag begynnte den ene klematisplanten og blomstre der den stod i potten sin og ventet tålmodig på å bli introdusert til sitt nye hjem. Da bestemte jeg meg for å legge alt annet til side og finne det perfekte nye hjemmet til disse nydelige skapningene.

Alt vel så langt. Jeg fant en fin fin plass og fikk drømmeprinsen til å plante dem der. Til slutt skulle jeg bare tvinne dem litt rundt for å få dem til å begynne å klatre. Det var da det skjedde. Jeg var litt for hardhendt og knakk hele planten med blomst og det hele. Om disse to vil hevne seg ved å sture i årevis så kan jeg godt forstå hvorfor.



3 kommentarer:

  1. Da er jeg glad de ikke er skriveføre. Det er nemlig mitt ansvar å rive clematis fra hverandre i hagesenteret der jeg jobber. Det går hardt for seg og jeg har overhodet ingen tro på at de kommer til å sture. Faktisk har de aller fleste planter godt av å bli klippet litt tilbake. Nydelig blomst, og dyktig fotograf.

    SvarSlett
  2. Jeg håper du har rett, her i huset bor det nemlig en som taler plantenes sak enten det er snakk om tynning eller beskjæring. Det nytter ikke hva hverken jeg eller naboene våre forteller ham. Han tror på fri utfoldelse-uansett!

    SvarSlett
  3. Oi, uffda. Da har han en lang vei å gå. Du får minne ham om at ute i naturen både toppes og beskjæres det ganske kraftig i form av beiting. Planter er som barn, de må oppdras litt ellers har de det ikke godt.

    SvarSlett

NESTE SOMMER